550x90

Henkilöesittelyssä juoksija Antti Ranta-aho

Kuva: Antti Perälä

Kuva: Antti Perälä

Antti Perälä haastatteli juoksija Antti Ranta-ahoa.

Haastattelin elokuussa, tarkemmin 17.8. Paavo Nurmi maratonin aattona Turussa Vaasa IS:n juoksijaa Antti Ranta-ahoa, joka on viime vuosina tehnyt hyviä tuloksia erityisesti 10000 m kisoissa ja puolimaratoneilla.

Vuosina 2017 ja 2018 hän on myös kilpaillut Kalevan kisojen 10000 m:llä. Seuraavassa on hieman tarkemmin 25-vuotiaan Antin kuulumisia, sekä tarkempaa valotusta hänen treeneihinsä ja tuleviin suunnitelmiin.

Urheilijatausta

Kerro hieman omasta taustastasi urheilijana? Mikä on johtanut nykyisiin lajivalintoihin?

Lapsena harrastuksina oli ensin suunnistus ja hiihto. Niitä tuli oikeastaan useampi vuosi rinnakkain tehtyä. Yläasteella hiihto jäi ensin pois. Siinä oli vähän se, että en oikein pärjännyt. Hiihto on toki edelleen mukana harjoittelussa jollain tavalla. Suunnistus pysyi mukana myöhempään. Vuonna 2011 suunnistin vielä aktiivisesti, mutta sen jälkeen vähemmän.

Ensimmäinen juoksukisani oli vuonna 2006 Kyrkösjärven kierros Seinäjoella. Huomasin jo suunnistusaikana, että suunnistus ei oikein kulkenut, mutta juoksu, erityisesti tiellä kylläkin. 2009-2010 homma alkoi taittua enemmän juoksun puolelle. Siitä eteenpäin on panostus juoksuun kasvanut.

Harjoittelu

Kerro hieman pääpiirteitä harjoittelustasi?

Loka-marraskuussa starttaa peruskuntokausi ja määrät kasvavat koko ajan. Maaliskuussa pk-kausi päättyy, jolloin määrät vähenevät ja tehot kasvavat.

Juoksumääräni viikossa ovat pk-kaudella yleensä välillä 80-150km. Kevättä kohti tunnit viikossa vaihtelevat kevyen viikon 9,5 tunnista kovan viikon 16,5 tuntiin. Pk-kaudella yleensä 75 % kaikesta harjoittelusta on juoksua. Harjoituspäiväkirjaan lasken yleensä sekä tunteja, että kilometrejä.

Miten harjoittelusi rytmittyy vuodessa? Vedätkö samalla systeemillä ympäri vuoden, vai vaihtuvatko metodit, määrät yms. vuodenaikojen mukaan?

Keväällä ja kesällä kun on kilpailukausi päällä, ei tahdo oikein päästä suunniteltuihin määriin. Kun olen kuitenkin töissä niin ei vain ehdi. Juoksun osuus harjoittelussa lisääntyy kun pk-kausi päättyy, se voi olla jopa 90 % kaikesta harjoittelusta. Käytännössä kesällä kaikki muu tekeminen juoksun lisäksi on pyöräilyä.

Yleensä olen syyskuun alun jälkeen pitänyt ylimenokauden n. 4-6 viikkoa. Siitä sitten uuteen pk-kauteen joko suoraan tai 2 viikon ns. ”nostattelun” jälkeen. Ylimenokaudella treenaan yleensä selvästi vähemmän ja fiilispohjalta. Syksyllä olen tosin saattanut juosta joitakin kilpailuja vähän niin kuin mittariksi, että millä tavalla kulkee.

Miten rytmität viikossa harjoitteluasi? Entä päiväkohtaisesti?

Viimeiset vuodet olen talvisin ollut osa-aika töissä ja opiskellut. Töissä olen ollut 3 päivänä viikossa. Vapaapäivinä on 2 harjoitusta, muuten vaihtelee hieman kevyen ja kovan viikon ohjelman mukaan. Kovan viikon ohjelma vaati 2 harjoitusta päivässä, joskus kolmekin. Tänä keväänä aloitin juoksemaan työmatkoja 2-3 päivänä viikossa. Töihin tulee juoksua normireittiä pitkin n. 6,5 km, mutta illalla kotiinpäin mennessä juoksen yleensä pidemmästi.

Teetkö lihaskuntotreenejä? Millaisia?

Pk-kaudella lihaskuntotreenejä tulee tehtyä, mutta kisakaudella ei niinkään. En koe että se olisi liian vähälle kuitenkaan jäänyt. Juurikaan puntilla en käy, vaan teen lihaskuntotreenit yleensä kotona kuntopiirityyppisesti.

Käytätkö hyväksesi muita lajeja harjoittelussasi? Mitä ja kuinka usein?

Pk-kaudella hiihtoa ja myös uinti tuli mukaan ohjelmaan viime talvena. Kesällä tulee pyöräiltyä aika paljon, n. 2-3 kertaa viikkoon.

Hyvänä talvena voi tulla 4-5 kertaa hiihtoa viikkoon, pääsääntöisesti hiihdän aina perinteistä. Satunnaisesti pelaan myös tennistä. Aikaisemmin pelasin myös salibandyä, mutta peliporukka hieman kuihtui kasaan.

Kilpailut

Millä matkoilla yleensä kilpailet? Mikä/mitkä ovat päämatkojasi joille tähtäät eniten?

Eniten juoksen 10 km kisoja maanteillä ja sorateillä, sekä radalla 10000 m kisoja. Puolimaraton on toinen päämatkani.

Aikaisemmin olen tähdännyt yleensä keski-kesällä Kiimasen savulenkille ja Paavo Nurmi maratonin puolikkaalle. Parina viime vuotena tähtäsin Kalevan kisojen ratakympille. Viime vuonna Kalevan kisoihin tähtääminen oli enemmän sellaista kisaan oikeuttavan rajan rikkomista, mutta tänä vuonna pääsin harjoittelemaan enemmän itse kisaa ajatellen. Kova helle mukaan lukien olen ihan tyytyväinen suoritukseeni Kalevan kisoissa ja porukkaa jäi myös taakse enemmän kuin viime vuonna.

Kilpailetko mielestäsi paljon?

Joo, aika paljon. Esimerkiksi vuoteen 2016 tuli 27 kisaa, vuoteen 2017 kaikkiaan 29 kisaa ja tällä kaudella jo 20 kisaa on takana. Moneen muuhun verrattuna minulle tulee aika paljon startteja.

Käytätkö kisoja kovina treeneinä, vai teetkö mieluummin tv-kovat yksin?

Alkukaudesta saattaa olla vielä sellaista, että kisat juostaan vähän niin kuin harjoitusten välissä. Lähempänä kesää pyrin ennen kisoja hellittämään hieman treeniä ja juoksemaan kisat kisoina. Kovat treenit teen sitten sopivasti kisojen väliin.

Mitkä ominaisuudet luonnehtisit vahvuudeksesi ja mitkä taas ovat heikkouksia?

Vahvuus on kestävyyspuoli ja sellainen pk-kaudella harjoitteluun sitoutuminen. Kesällä tähän ei aina pääse muiden kiireiden takia.

Heikkoutena ehkä se, että voimaharjoittelua ja erikoisharjoittelua voisi tehdä enemmän. Vauhtiominaisuuteni eivät ole hyvät kestoon verrattuna. Sekin on toki kehittynyt ja olen ilokseni huomannut, että voitan joskus loppukirejä.

Tavoitteet

Mikä/mitkä ovat päätavoitteesi urheilijana?

Kun aloin joskus enemmän juoksuun panostamaan, niin Kalevan kisojen 10000 m oli tavoite. Nyt tavoitteena on ehkä se, että löytäisi omat rajansa ja voi jälkeenpäin ajatella, että pääsin sille tasolle jolle oli mahdollista päästä. Nälkää kyllä vielä on, mutta olen ehkä lähestymässä vuoren huippua.

Kun tuloksiasi katsoo, olet kilpaillut yleensä aika lailla samoissa kisoissa vuodesta toiseen. Miksi näin?

No jos aloittaa maakunnan omista kisoista niin ihan käytännön kannalta. Yleensä isommissa kisoissa olen tykännyt reiteistä, kovasta tasosta ja tunnelmasta. Ensi kaudeksi olen suunnitellut eri kisoja ohjelmaan, mahdollisesti ainakin Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

Oletko ajatellut lähteä ulkomaille kisailemaan?

Joo. Seuraava aluevaltaus voisi olla Tukholma tai Tallinna. Ehkä puolikkaita siellä. Siitä sitten sopivasti eteenpäin joskus.

Kerro hieman tulevan kesän ja syksyn kilpailusuunnitelmista?

Huomenna Paavo Nurmi maratonin puolikas. Ensi viikolla sitten Koivulahden hölkkä (6,7km) ja Vaasa maratonilla ehkä puolikas tai kymppi syyskuun alussa. Sitten tulee taukoa, joskin saatan juosta vielä Windal – puolimaratonin Vimpelissä syyskuun lopussa. Lokakuun perinteinen kisani Kyrkösjärven kierros (15,8km) jää tänä vuonna väliin, mutta lokakuun lopulla ehkä Viisarinvääntöhölkkä ja ihan loppuvuodesta uudenvuodenjuoksut Seinäjoella.

Onko ajatuksissasi juosta maraton? Milloin?

Kun joskus sen juoksen, niin jossain loppusyksystä. Ehkä ensi vuonna. Puolimaratonissakin on kyllä juoksemista. Joskus maratonia tekee varmasti mieli kokeilla, mutta en näe siihen syntyvän sellaista himoa itselleni. Tulevina vuosina puolikas on ehkä se pisin matka jolle tulen kunnolla tähtäämään.

Juoksetko maratonin Suomessa, vai oletko ajatellut lähteväsi esim. jollekin Euroopan suurista kaupunkimaratoneista sitten kun tämä tulee ajankohtaiseksi?

Ajankohdasta riippuu, loppusyksystä mitä on sopivasti tarjolla. Tukholma kiinnostaa, mutta sen ajankohta on haastava. Vantaa tai Tallinna voisivat olla syksyllä hyviä vaihtoehtoja. Juoksen varmaan maratonin Suomessa todennäköisesti koska se voi olla käytännön kannalta helpompi.

Onko jotain jota haluaisit tehdä eri tavalla, jos olisi aikaa ja resursseja?

Jos olisi aikaa ja resursseja niin kisakauden aikana voisi tehdä ne määrät mitä on suunnitellut ja haluaisi tehdä. Taloudellisesti jos olisi mahdollista, niin pk-kaudellakin voisi käyttää harjoitteluun enemmän aikaa.

Haastattelun jälkeisenä päivänä 18.8. Antti juoksi Paavo Nurmi puolimaratonin aikaan 1:17.43. Juoksun jälkeen hän kertoi maalialueella jo aikaisemmin tänä vuonna kiusanneen takareisivamman haitanneen menoa ja hidastaneen vauhtia. Muutenkin kertoi parhaan terän tälle vuodelle olleen selvästi jo mennyt. Vaasa maratonilla hän juoksi syyskuun alussa 10,55km aikaan 36.28.

Kestävyysurheilun satunnainen toimittaja kiittää Anttia haastattelusta ja toivottaa tulevaisuuteen hyviä ja ennen kaikkea ehjiä treenivuosia. Iän puolestahan aikaa on vielä kehittyäkin vaikka kuinka, erityisesti pidemmillä matkoilla jos vain motivaatiota riittää. Alla vielä urheilijatiedot ja eri matkojen ennätykset.

Urheilijan tiedot
Nimi: Antti Ranta-aho
Syntynyt: 5.12.1992
Seura: Vaasa IS
Ennätykset:
Ratamatkat:
- 1500m: 4.21,29 (28.5.2016)
- 3000m: 9.11,33 (31.5.2017)
- 10000m: 32.29,09 (15.6.2017)
Maantiellä:
- 10km: 32.51 (21.4.2018)
- puolimaraton: 1:13.25 (13.5.2017)

-Antti Perälä

Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama